Missie
De Verhalen van Groningen maakt de Groninger identiteit zichtbaar. Wát maakt Groningen nu Groningen? En waarom voelt iemand zich eigenlijk Groninger?
Op die op het eerste gezicht gemakkelijke vragen zijn meerdere antwoorden mogelijk. Die zijn waarschijnlijk ook net zo divers zijn als het landschap van de provincie. Voor sommige mensen is Groningen vooral de taal, voor anderen weer de cultuur of juist het landschap. Maar is dat dan het Westerkwartiers of het Veenkoloniaals? Noorderzon in Stad of juist een piratenfestival in Noordbroek? De open polders van het Oldambt of juist het bosrijke Westerwolde?
Kortom: iedereen heeft zijn of haar eigen Groningen.
Wat is De Verhalen van Groningen?
De Verhalen van Groningen is er daarom voor alle Groningers. En voor alles dat Gronings is. Wij hebben zelf veel kennis in huis over de provincie en zijn continu bezig nieuwe kennis op te halen én te delen. Op die manier maken we de ‘identiteit’ of het ‘DNA’ van Groningen zichtbaar en vooral te beleven – iedereen kan daaraan meedoen!
Dat zichtbaar en beleefbaar maken, doen we door samenhang aan te brengen. Vaak gebeurt dat op een verrassende manier. Dat kan alleen door samen te werken met organisaties en mensen met verschillende achtergronden. Zo vergroten we het publieksbereik en de waardering voor de Groninger cultuurhistorie.
We richten ons op inwoners van de provincie, maar ook op bezoekers. De Provincie Groningen maakt ons werk mogelijk.
Hoe we werken
In Groningen is veel te beleven, maar het cultuurhistorisch aanbod is vaak versnipperd. Soms is dat zelfs moeilijk te vinden. De Verhalen van Groningen maakt dit zichtbaar door gebruik te maken van thema’s en verhaallijnen. Juist door die verbinding ontstaan verrassingen en nieuwe doorkijkjes. En zo komen er steeds weer nieuwe verhalen.
Om zoveel mogelijk mensen te bereiken en kansen voor samenwerking te creëren, bedenken we themaprogrammeringen. Die coördineren we ook.
Omdat we graag laten zien hoeveel Groningen in huis heeft, gebruiken we verschillende platformen en media. Zo kan je ons volgen via deze website, onze social media kanalen en via de website www.groningen4045.nl. Audiovisuele presentaties worden in ons werk steeds belangrijker, vooral om jongeren te bereiken, te interesseren en te betrekken. Daarom maken we bijvoorbeeld ook YouTube video's en podcasts.
De medewerkers van De Verhalen van Groningen doen dit allemaal niet alleen tijdens kantooruren achter hun beeldschermen. We zijn continu door de hele provincie heen aanwezig met activiteiten en presentaties. Ook zijn we gemakkelijk bereikbaar en denken uit betrokkenheid graag mee met ideeën en initiatieven.