Pioniersgeest , Groningen Stad , Macht & Pracht

2005 tot 2010

Gedroomde Groninger Gebouwen: De Brugwachter

Tijdens de Maand van de Geschiedenis in 2015 vertelden De Verhalen van Groningen en het FabLab Groningen de verhalen achter de dromen en daden van een aantal bijzondere Groninger bouwwerken. We brachten gebouwen die er niet meer zijn, zoals de Herepoort, weer tot leven. Daarnaast vertelden we verhalen van andere (n)ooit gebouwde architectuur in Groningen.

Gedroomde Groninger Gebouwen: De Brugwachter

Foto: ROEZ

Aan de Ulgersmaweg

In 2005 ontworpen door Erick van Egeraat, zou de Brugwachter een 70 meter hoog markeringspunt worden aan het einde van de Korreweg op de kruising met het Van Starkenborghkanaal, naast de Gerrit Krolburg. De futuristisch ogende woontoren zou voor woningbouwvereniging IN (nu Lefier) worden ontwikkeld en plaats bieden aan 102 woningen.

Skyline

De architect meende met het ontwerp dat niet alleen de nieuwe bewoners van de Brugwachter een schitterende plek hadden – ze hebben uitzicht over het kanaal en al het groen om hun heen – maar ook met de bewoners van de omliggende wijk en voorbijgangers was rekening gehouden. In het ontwerp waren de onderste etages met meer natuurlijke bouwmaterialen als hout, glas en steen gemaakt, met veel details en kleine vlakken. Op deze manier zou de hoogte van het gebouw de voorbijgangers niet zo opvallen en werd de menselijke maat behouden. De hogere etages werden juist strakker, simpeler en groter gehouden, zodat van grotere afstand de Brugwachter zou bijdragen aan de skyline van Groningen.

De gemeente is tevreden

Ook de gemeente is blij het de plannen: “De Brugwachter heeft niet alleen in de directe omgeving, maar ook op de schaal van de stad betekenis. Het Van Starkenborghkanaal, tot nog toe vooral geflankeerd door achterkanten van industrieterreintjes, transformeert de komende jaren op meerdere plekken in een aantrekkelijk woonmilieu. Voor het gebied van De Hunze en Van Starkenborgh, en ook voor Beijum, zal de Brugwachter een positieve bijdrage leveren aan de sociale veiligheid van de fietsroute.”

Maar de buurt is dat niet

Deze droom werd niet door iedereen gedeeld. Er was geen rekening gehouden met bewoners en zij protesteerden hevig tegen de bouw van de woontoren. In eerste instantie richt het protest zich tegen de procedure waarmee de vergunning voor de woontoren wordt verleend. Maar de zorgen richten zich al gauw op de inpassing van het gebouw in de openbare ruimte, de nieuwe verkeerssituatie en het leef- en woonklimaat in de wijk. Eén van de opvallendste argumenten tegen de bouw komt uit een windonderzoek. Daaruit zou blijken dat de 15.000 fietsers en bromfietsers die dagelijks langs de nieuwe flat gaan rijden, gevaar lopen vanwege harde windvlagen. Begin 2010 wordt de bouwvraag definitief ingetrokken.